• Ineke Verheul

Met aandacht lopen: een Mindful Walk

Halverwege een grijze, tamelijk koude ochtend treffen we elkaar in de Voorveldse Polder voor een Mindful Walk in de natuur, onder leiding van Roos Tji. Sportschoenen zijn niet nodig, sportkleren ook niet, want dit is echt een wandeling, geen oefening. Maar dan wel een wandeling met speciale elementen die er stuk voor stuk op gericht zijn je bewust te maken van waar je op dit moment, op deze plek mee bezig bent.

We maken even kort kennis met elkaar en krijgen dan direct een eerste opdracht: tel je ademhalingen! Tot mijn verrassing blijk ik veel vaker adem te halen dan nodig is. Dat betekent dat je adem vooral hoog zit en dat de zuurstofopname in je bloed niet optimaal is. Daar kun je heel goed iets aan doen, als je je er eenmaal van bewust bent.

Aan de rand van het water gaan we geconcentreerd elk punt van ons lichaam na: hoe voelt het, zit er spanning? Vervolgens bekijken we van elkaar hoe we lopen, hoe we onze voeten zetten, wat we met onze armen doen, of we veel naar beneden kijken.. Oudere mensen zijn geneigd erg veel naar de grond te kijken, vertelt Roos, uit angst om te vallen. Ze gaan dan steeds meer gebogen lopen. Maar je kunt ook als je een flink eindje voor je uit kijkt heel goed zien of er obstakels zijn of niet.

Bij de volgende stop in het park gaan we wat experimenteren met het aantal ademhalingen. In- en uitademing worden gekoppeld aan het aantal stappen dat je zet, eerst even lang: twee stappen in, twee stappen uit. Daarna blijft de inademing even lang, maar duurt de uitademing allengs langer. Met mijn gewoonlijk snelle ademhaling voelt 6 stappen uitademen niet comfortabel, maar dat is een kwestie van oefening. En voor Roos geldt het principe: oefening baart gewoonte. Naarmate je iets vaker oefent, wordt het uiteindelijk een automatisme.

Een ander zintuig, onze ogen, komen aan de beurt tijdens de laatste opdracht: loop een rondje en kijk goed om je heen. Normaal gesproken heb ik dan wel het idee dat ik naar mijn omgeving kijk terwijl ik loop of fiets, maar nu ik zo gefocust ben op kijken denk ik inderdaad dat ik dingen zie die ik anders niet gezien zou hebben.


Deze wandeling is een ‘proeverij’ van de 5-weekse cursus Mindful Walk die Roos door het jaar heen geeft. Daarnaast kun je bij haar Mindful hardlopen of juist léren hardlopen, als je dat nog niet goed kunt. Probeer het eens, ik vond het absoluut een bijzondere ervaring! Op haar website vind je alle mogelijkheden.